Poruchy učení jsou souhrnným označením různorodé skupiny poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, čtení, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Jedná se o neočekávaný a nevysvětlitelný stav, který může postihnout dítě s průměrnou nebo nadprůměrnou inteligencí, charakterizovaný významným opožděním v jedné nebo více oblastech učení. Tyto poruchy předpokládají dysfunkci centrálního nervového systému, projevy jsou však závislé na závažnosti a místě mozkových změn, neuroplasticitě systému, ale i na schopnosti využít kompenzačních poznávacích strategiích, ale i na vnějších podmínkách.
Specifické poruchy učení nazýváme vývojovými z toho důvodu, že se objevují jako vývojově podmíněný projev a často provázejí člověka až do dospělosti. U dyslektiků, dyskalkuliků i klientů s ostatními SPU nacházíme větší či menší oslabení v kognitivních, percepčních, motorických, psychomotorických oblastech, jedná se tedy o nezralost či dysfunkci centrální nervové soustavy. Vyšetření na SPU by mělo být provedeno již u předškoláků – EEG vyšetření + psychologická diagnostika na rizika vzniku SPU. Speciálním tréninkem se může podpořit dozrávání jednotlivých funkcí a tím snížit riziko vzniku specifických poruch učení.
Epidemiologicky se udává asi třetinový překryv s poruchou pozornosti, takže zhruba třetina děti s ADHD mají i nějakou formu poruchy učení.
Potřebný počet sezení: U dyslexie, nejčastější poruchy učení, kterou řešíme, je průměrný počet potřebných sezení 30, počet u jiných poruch učení bývá obdobný, záleží i na závažnosti poruchy. Posuny u dyslexie specificky bývají obvykle poměrně rychlé a výrazné.
Základní typy poruch učení:
Dyslexie – specifická porucha čtení
V roce 1997 byl identifikován gen, který přenáší dyslexii, z čehož vyplývá, že je založena nejpozději po narození – dávno předtím, než se dítě učí číst. Studie činnosti mozku dyslektiků potvrzují specifickou mozkovou dysfunkci. Projevuje se nedostatečnou aktivací senzorimotorického / asociačního kortexu. Dyslexie je porucha specifické dovednosti čtení proto, že je dysfunkcí obecných neuropsychických funkcí, zejména sluchových, zpracování informací, a synchronie sluchových, zrakových a řečových center.
Dysgrafie – specifická porucha psaní
Dysortografie – specifická porucha pravopisu
Dyskalkulie – specifická porucha osvojování matematických schopností
Dyspraxie – specifická vývojová porucha motorické funkce
Dyspinxie – porucha v oblasti výtvarných dovedností
Dysmúzie – porucha v osvojování hudebních dovedností