Metoda EEG biofeedback

Co je to neurofeedback?

Neurofeedback (EEG biofeedback) je metoda, která vám umožní regulovat činnost svého mozku. Jedná se o sebe-učení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby. Když dostanete okamžitou, cílenou a přesnou informaci o ladění (případně „rozladění“) svých mozkových vln, může se váš mozek začít učit, jak je sám může uvést lépe do souladu.

Přirozená biologická zpětná vazba, biofeedback, existuje doslova odjakživa: živé organismy jsou živé proto, že mají zpětnou vazbu o svém chování. Život sám je nositelem účelné zpětné vazby a homeostázy (sebeudržování rovnováhy organismu). Biofeedback je přirozený jev.

Biofeedback lze také navodit za účelem učení, tréninku, léčby. Lékař říkající „dýchejte zhluboka“, učitel říkající „to jsi dobře přečetl“, trenér křičící „přidej“, ti všichni dávají zpětnou vazbu řečí. Psycholog jako přítel z povolání dává zpětnou vazbu: „vypovídejte se z toho“, „můžete povídat, co vás napadá“. Psychologický rozhovor dává zpětnou vazbu, že můžeme odstranit, co nám brání. Jakýkoli signál, který o sobě subjekt vnímá, je forma biofeedbacku.

To, co dělá příroda, či odborník bez přístroje, dělá i biofeedback vybavený přístrojem: dává nám signál o sobě.

Člověk v moderní společnosti používá přístrojový biofeedback velmi často. Pokaždé, když jste si změřili teplotu teploměrem nebo stoupli na váhu, použili jste přístrojový biofeedback. Teploměr nám říká, jestli máme horečku a máme si jít lehnout; váha, jestli jsme přibrali. Obě pomůcky nám dávají „zpětnou vazbu“ o našem stavu. Vyzbrojeni touto informací, můžeme podniknout kroky k vylepšení svého stavu. Když máme horečku, jdeme do postele – pokud ovšem na signály svého těla dáme. Když jsme přibrali na váze, rozhodneme se méně jíst – a dokonce to někdy uděláme.

Psychologové, lékaři, odborníci pracující s biofeedbackem, používají signálů svých komplikovaných přístrojů podobným způsobem, jako každý užívá teploměr.

Ve vstupním vyšetření zjistíme, co si přejete resp. potřebujete na fungování svého mozku zlepšit, jestli soustředění, pozornost, vůli, paměť, uvolnění apod. Snažíme se udělat si s vámi skrze vstupní anamnestický rozhovor obrázek o fungování vaší nervové soustavy, její silné a slabé stránky, mapujeme zátěže z minulosti, typické tendence jejího fungování a podobně.
Začneme s Neurofeedback tréninkem a zaměříme se na nalezení tzv. optimální tréninkové frekvence – tedy frekvence, která ve vás vyvolává bdělost, aktivitu, ale zároveň uvolnění a pohodu. Dle vámi uvedených obtíží také stanovíme počáteční umístění elektrod. Někdy trvá i několik sezení, než jsme si jisti optimální frekvencí a pro vás nejvhodnějším umístěním.

Trénink za pomoci EEG biologické zpětné vazby je nenásilný, bezbolestný a hravý. Není návykový a jeho efekt je dlouhodobý.

Pokud je trénink prováděn odborníkem, je vysoce bezpečný, protože sám o sobě má pouze minimální vedlejší účinky. Typické vedlejší účinky mohou být například zhoršený spánek po dobu jedné noci po tréninku. Tyto vedlejší efekty obvykle odezní během několika prvních sezení, jak pokračuje optimalizace nastavení tréninku.

Nicméně záleží, s jakými obtížemi pracujeme – u závažných a chronických obtíží se mohou přechodně vyskytovat nepříjemné dopady tréninku, protože pracujeme se změnou nervového systému, který již je v silném nesouladu. Určité obtíže tak mají svá specifika. Může tak například u práce s migrénou dojít k zesílení bolestí hlavy, do té doby, než nalezneme nejvhodnější tréninkovou frekvenci a mozek má dostatek času se v ní nově usadit. U méně závažných obtíží, jako je například porucha pozornosti u dětí, se takovéto negativní projevy prakticky nevyskytují.

Technika používá dvě snímací elektrody, přiložené na temeno hlavy, a jednu elektrodu připevněnou na ucho. EEG snímač zachycuje mozkové vlny a předává je počítači. Počítač analyzuje signál a zajišťuje „feedback“ – zpětnou vazbu. Zpětná vazba je informace pro mozek o tom, jak fungují mozkové vlny v konkrétním okamžiku.

Průběh svých mozkových vln před sebou vidíte na obrazovce „přeložený“ do podoby video hry, kterou hrajete pouze silou své mozkové činnosti, bez klávesnice nebo myši. „Hra“ je zrcadlem činnosti vašeho mozku – převážně probíhající na podvědomé úrovni. Jinými slovy: mozek řídí sám sebe. Postupem naší praxe jsme přestali rozlišovat na „dobré“ a „špatné“ mozkové vlny. Co se ukazuje jako skutečně klíčové je, že probíhá samotná zpětná vazba – ať je to zpětná vazba o jakémkoliv momentálním stavu EEG vln. Mozek tak má více informací sama o sobě, a následně sám rozvíjí proces učení nového, vhodnějšího fungování svých mozkových vln a tedy i svých neuronálních struktur.

Využíváme toho, že nejdokonalejší nástroj pro stanovení své optimální činnosti je mozek sám. Jako trenéři mozku tréninkem poskytujeme potřebné informace, aby tuto činnosti mohl provádět podstatně účinnněji.

Do jisté míry ano, biofeedback lze využít i jako trenažer schopnosti produkovat určité mozkové vlny, alespoň v rozsahu klasického EEG pásma 0.5 až 40 Hz. Ale to není cílem tréninku, protože skutečný efekt probíhá převážně na podvědomé úrovni a řídí ho mozek sám. To máme stoprocentně ověřené – koneckonců, jak by jinak metoda mohla být účinná například u silně autistických dětí, které nemají nejmenší tušení, že právě něco trénují?

Laické chápání této problematiky vedlo k mnoha zmatkům a nedorozuměním. Problém zde je zjednodušené uvažování příčina – následek. Například má řada lidí tuto představu: naučím se vůlí zesilovat své vlny v alfa pásmu, a protože alfa vlny jsou přece dobré (najdeme je zvýšené například u jogínů a lidí věnujících se meditaci), tak mi to určitě v mnoha směrech pomůže.

Pokud bychom byli všichni lidé stejní, tak by to tak mohlo fungovat. Ale různí lidé potřebují různé frekvence. Pro někoho je alfa velmi relaxující, pro někoho je velmi tlumící (například dospělý s ADHD), a pro někoho velmi stresující (například lidé po silném raném traumatu). Trénink vůlí tak může být vhodný jako kondiční trénink, ale v rámci terapie ho lze vnímat i jako velice nevhodnou snahu směrovat mozek určitým směrem. Mozek se ale přitom dokáže řídit mnohem efektivněji sám.

V našem tréninku tedy nemáme koncept předem vhodných frekvencí, které bychom se snažili cíleně vůlí navodit. Místo toho individuálně hledáme s každým klientem tzv. optimální tréninkovou frekvenci – frekvenci, kde se maximálně uvolníte a přitom jste stále bdělí a pozorní. V této frekvenci pak probíhá trénink, který dává mozku potřebné informace o jeho fungování. Pro někoho je tato frekvence poměrně pomalá, pro někoho rychlá, pro někoho uprostřed. Je to zcela individuální a zcela nastaveno dle vašich potřeb.

Především proto, že EEG trénink využívá kombinace toho podstatného, co lidská mysl potřebuje. Jednou z těchto věcí je činorodost, neustálá aktivita, touha po podnětech a učení, a tou druhou je snaha ulevit si od problémů a uvolnit se. Z toho plyne, že náš mozek se rád učí, jak si řešení problémů usnadnit, zrychlit a zpříjemnit, když se mu ukáže, jak na to.

Duch je otcem mozku, konstatoval možná největší odborník na mozek, neurochirurg a neurovědec Karl Pribram. Lze říci, že učení je konstruktérem mozku. Mozek je nesmírně plastický a schopný učení, a tak může změnit i svoji vlastní činnost, pokud jsou mu poskytovány okamžité a cílené informace, jak právě funguje.

To, že mozku poskytnete příležitost lépe ovládat sám sebe, vám přinese celou řadu výhod, protože pak to dělá spontánně a neustále.

Celý proces se velmi podobá normálnímu učení nebo cvičení, ale na rozdíl od něho se nemůžete učením mozku přetížit, jakmile nalezneme nastavení tréninku optimalizujeme. Když tréninkový proces dosáhne vrcholu, je již uložen do paměti i nových funkcí.

Pro každého, kdo chce zlepšit fungování své nervové soustavy. Je mnoho příčin různých mozkových dysfunkcí, kterým zlepšená nervová regulace pomáhá. Na konci uvádíme přehled zdravotních potíží, u nichž byl EEG biofeedback úspěšně aplikován, zpracovaný z odborných publikací i vlastní praxe. Řada amerických odborníků ho považuje za metodu volby především u poruch pozornosti, aktivity a učení. Z vlastní praxe k nim v této oblasti připojujeme další tzv. lehké mozkové dysfunkce, například dyslexie. Často se osvědčil u některých poruch spánku: nespavosti, noční enurezy dětí a mladistvých, syndromu neklidných nohou.

S postupem vývoje se ukazuje, že Neurofeedback má mnohem širší rozsah a mnohem hlubší účinek, než je veřejnosti známo. Jako jeden hlavní příklad za všechny je silný efekt u obtíží spojených s raným (vývojovým) traumatem, který proběhl obvykle během prvních třech let života. Rané trauma se v posledních letech v různých psychoterapeutických a psychiatrických kruzích považuje za kořenovou příčinu mnoha vývojových i duševních obtíží člověka.

Následek raného traumatu může způsobit rozsáhlé dysregulace, kterí zahrnují fyziologické obtíže, jako je narušená koordinace a rovnováha, chronická zácpa, svalová tenze a křeče, různé slovní a motorické tiky, noční můry a nespavost. Nalézáme zde jako následek také duševní poruchy, kterými se zabývá především psychiatrie. Potkáváme tak zde úzkosti, deprese, poruchy nálad, chování. Ale i velmi závažné obtíže jako jsou poruchy osobnosti a poruchy citové vazby (attachmentu) – pochopitelně, pouze trenér, který má sám patřičnou odbornost, nebo spolupracuje s potřebným odborníkem, má možnost bezpečně pracovat s takto silnými duševními obtížemi.

Lze tedy říct, že metoda je vhodná pro téměř každého člověka, a to od zdravých lidí, rozvíjejících dále své schopnosti, po velmi závažné poruchy duševního či fyziologického rázu. Jediným omezením je zde kompetence vedoucího tréninku a připravenost klienta na proces a změny, které vyvolává.

Prakticky nikoli. Neurofeedback byl objeven experimentálně u koček, pak u opic. Klinické úspěchy jsou běžně referovány již od věku 2 let, a byl hlášen úspěch i u 14 dnů starého novorozence. Zvláště vhodný je u dětí, kterým v předškolním věku byl doporučen odklad školní docházky, chodí na logopedii, mají potíže v kolektivu v mateřské škole apod.: včasnou nápravou lehkých mozkových dysfunkcí lze ušetřit mnohem závažnější trápení ve škole dítěti, jeho rodičům i jeho učitelům.
U osob vyššího věku Neurofeedback příznivě ovlivňuje například kognitivní funkce (duševní svěžest, pozornost, paměť), pomáhá zpomalit oslabení funkcí následkem přirozeného stárnutí.

Vysoce efektivní aplikace jsou poruchy spánku. Noční enureza u dětí se napraví do 20 sezení ve většině případů. Nespavost typu problému usnout i nespavost s probouzením se v noci usnout reaguje obvykle také velmi rychle na trénink.
Jste-li stižen/a obecnými důsledky stresu – nejčastější z nich jsou potíže s usínáním či nespavost – (např. syndrom manažerského stresu), váš stav se terapií celkově zklidní. Zlepší se spánek, vrací se nebo se zkvalitňuje schopnost soustředění. Zrychlují se vaše výkony (paměť, rozhodování, plánování), posilujete svou vůli.

Máte-li poruchu pozornosti, soustředění, učení, chování a podobné potíže (tzv. lehké mozkové dysfunkce), v průběhu terapie vaše impulsivita, těkavost, neklid či agresivita na trénink reagují. Vaše chování se zklidní, budete se lépe ovládat, posílíte svou vůli. Může se zlepšit i vaše myšlenková činnost: u dětí, které trpěly poruchou pozornosti, řada výzkumů prokázala, že se jim zvýšilo skóre v IQ testech – v různých studiích okolo 10 bodů, v nejúspěšnějších případech i o 20 bodů.

Jestliže trpíte poruchami spánku, vymizí potíže s usínáním a nespavost, u dětí mizí noční děsy a noční pomočování.

V indikovaných případech chronických bolestí hlavy (migrén), zad a podobných bolestivých stavů budou příznaky ustupovat až mizet.

Pokud patří mezi vaše problémy úzkosti a deprese, dojde díky tréninku EEG biofeedbackem ke zlepšení nálady. Sníží se pocity únavnosti a slabosti, zlepší se váš kontakt s okolím, zbystří se paměť.

EEG trénink je účinný také u širokého spektra stresových poruch, včetně psychosomatických: u zeleného zákalu klesne nitrooční tlak, u diabetu typu II se normalizuje glykémie, u hypertenze klesne krevní tlak, u premenstruální tenze či klimakterických potížích ustanou návaly a podrážděnost atd.

Terapeutický efekt metody byl objeven u epilepsie: první klinická – a úspěšná – aplikace metody byla u nemocné epilepsií v roce 1972 (EEG and Clinical Neurophysiology 1973). V roce 2010 je prací dokládajících efekt u epilepsie přes 100.

Metaanalýza 63 studií u chronické epilepsie, nereagující na medikaci (!), zjistila významný pokles počtu záchvatů u 74% osob (Clinical EEG and Neuroscience 2009). Záchvaty mají po tréninku nižší intenzitu, snižuje se jejich frekvence, u mírně a středně závažných stavů vymizí úplně. U dětí a mladých lidí, kteří nemají dlouhou historii záchvatů, evidujeme úplné vymizení záchvatů u 90% po 40-60 sezeních.

U dětské mozkové obrny lze dosáhnout zlepšení kognitivních funkcí (až po zařazení do normální školy) a motoriky.

U mentální retardace se postupně zlepší chování, ustanou záchvaty apod.

Trénink EEG je také účinnou rehabilitací zejména paměti a dalších kognitivních funkcí po zraněních mozku, v závislosti na závažnosti zranění. Mírná a střední zranění mozku (zvláště uzavřené hlavy) mají dobrou prognozu.

Ačkoli neurofeedback zpravidla produkuje velmi prospěšné a trvalé změny, existují pochopitelně stavy, kdy poškození mozku je takové, že náprava není možná, nebo (častěji) může být zlepšení pouze částečné.

Jako v každém procesu učení jsou i výsledky EEG tréninku viditelné postupně, během času. U většiny stavů by měl být počáteční pokrok zřetelný během pěti sezení. Obzvláště jsou vidět posuny v emoční oblasti, v chování a ve spánku. U poruch pozornosti nebo učení někdy trvá delší dobu, než efekt zaznamenáme. To je dáno i tím, že zatímco v chování a emočním prožívání okolí poměrně rychle zaznamená a komentuje i menší změny, u pozornosti si opravdového přelomu často všimneme až při změně velké.
Pro sledování změn a efektu tréninku zapojujeme naše klienty, případně jejich rodiče či opatrovníky, do průběžného vyhodnocování výsledků pomocí tzv. stopování symptomů. Toto číselné vyhodnocení probíhá každých 5 sezení, a máme tedy od vás přímou zpětnou vazbu o průběhu tréninku.

Standardní počet sezení pro jeden tréninkový cyklus je 20 sezení. Potom probíhá vyhodnocení dosavadních výsledků tréninku a může proběhnout opakované testování – u nás opakovaně testujeme pozornost pomocí přístroje QIKtest ve spojitosti s normativní statistickou databází EEG expert.

V případě, že by trénink nebyl pro daného jedince a jeho problém užitečný, to školený terapeut otevřeně sdělí.

Potíže, u kterých pomáhá metoda EEG biofeedbacku

Dlouhodobý stres a napětí omezují možnost využívat plně vlastní potenciál.

Trénink metodou EEG biofeedbacku pomáhá odstranit psychické i fyziologické symptomy, jako jsou například problémy se spánkem, pozorností či energií, úzkosti, deprese nebo bolesti hlavy.