Výzkumy ze zahraničí – výňatek
Post traumatická stresová porucha
A Randomized Controlled Study of Neurofeedback for Chronic PTSD
Van der Kolk, B. A., Hodgdon, H., Gapen, M., Musicaro, R., Suvak, M. K., Hamlin, E., & Spinazzola, J. (2016) A Randomized Controlled Study of Neurofeedback for Chronic PTSD. PLoS ONE 11(12): e0166752.
doi:10.1371/journal.pone.0166752
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27992435
The Impact of neurofeedback training on children with developmental trauma: A randomized controlled study. Rogel, A., Loomis, A. M.,
Hamlin, E., Hodgdon, H., Spinazzola, J., & van der Kolk, B. (2020). The impact of neurofeedback training on children with developmental trauma: A randomized controlled study. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(8), 918–929. https://doi.org/10.1037/tra0000648
https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Ftra0000648
Komentář: V ČR v roce 2021 vyšel bestseller New York Times Tělo sčítá rány od profesora Van der Kolka. Ten je zároveň autorem jedné z nejvíce rigorózních a zajímavých studií, která k metodě Neurofeedbacku vyšla. Je zajímavá i tím, že se zaměřila na téma chronické post traumatické stresové poruchy, a tím ilustruje význam a hluboký dopad tréninku v oblasti duševních poruch. Dnešní psychiatrie dospívá stále více k pohledu, že rané vývojové trauma je totiž ústřední příčinou mnoha obtíží, jako jsou úzkosti, deprese, poruchy citové vazby, poruchy osobnosti atd.
na téma chronické post traumatické stresové poruchy, a tím ilustruje význam a hluboký dopad tréninku v oblasti duševních poruch. Dnešní psychiatrie dospívá stále více k pohledu, že rané vývojové trauma je totiž ústřední příčinou mnoha obtíží, jako jsou úzkosti, deprese, poruchy citové vazby, poruchy osobnosti atd.
Infra low Neurofeedback: magnetická rezonance po jednom sezení, natočeno před a po tréninku
Význámná změna v konektivitě mozku již po jednom sezení. Jasné vyloučení placebo efektu.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32655386/
Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD)
Arns, M., de Ridder, S., Strehl, U., Breteler, M., & Coenen, A. (2009). Efficacy of neurofeedback treatment in ADHD: The effects on inattention, impulsivity and hyperactivity: A meta-analysis. Clinical EEG and Neuroscience, 40(3), 180-189.
doi:10.1177/155005940904000311
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19715181
Infra-low Neurofeedback: Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD)
192 ADHD dětí, 30 sezení u každého.
Použit kontinuální test pozornosti (CPT).
Veškeré změny statisticky vysoce významné.
97% rodin hlásilo viditelné zlepšení v symptomech ADHD.
https://www.intechopen.com/online-first/76863
Porucha čtení (dyslexie)
Coben, R., Wright, E. K., Decker, S. L., & Morgan, T. (2015). The impact of coherence neurofeedback on reading delays in learning disabled children: A Randomized controlled study. NeuroRegulation, 2(4), 168-178. doi:10.15540/nr.2.4.168
www.neuroregulation.org/article/view/15893/10087
Komentář: Dyslexie je poměrně častou doprovodnou obtíží u poruch pozornosti – nalézáme ji zhruba u třetiny dětí s ADHD, málokdy samostatně. Z naší zkušenosti reaguje dyslexie i ADHD v kombinaci velmi dobře na EEG biofeedback trénink.
Další zajímavé studie z poslední doby (2022):
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30453757/
Klíčové studie v České republice
Efektivita terapie lehkých mozkových dysfunkcí s využitím EEG biofeedback tréninku (1998)
Výzkum 1.lékařské fakulty UK pro ministerstvo zdravotnictví
Závěrečná zpráva grantu Interní grantové agentury Ministerstva zdravotnictví ČR 3797-3, přijata Vědeckou radou MZ 1998.
Nositel grantu: 1. lékařská fakulta UK, Kateřinská 32, 121 08 Praha 2
Řešitel grantu: PhDr. Jiří Tyl
Komentář: první studie na téma EEG Biofeedbacku v rámci ČR. V rámci České republiky zatím vyšlo poměrně málo kvalitních studií, toto je jedna
z nich. V návaznost na její úspěšné obhájení v rámci 1. lékařské fakulty následně založil PhDr. Jiří Tyl náš institut.
Jak si můžete všimnout, prvotní výzkumné i terapeutické zaměření metody v rámci ČR bylo v oblasti nápravy předškolních a školních
vývojových témat, jako jsou poruchy pozornosti a poruchy učení. Tak tomu i následně bylo po mnoho let – až v roce 2018 se začalo
těžiště tréninku více přesouvat k náročnějším tématům, jako je následek post traumatické stresové poruchy.
Lehké mozkové Dysfunkce: Nové metody nápravy (2003)
Komplexní příručka pro pedagogy, lékaře, psychology … i rodiče dětí s LMD
Vydáno 2003 (PhDr. Jiří Tyl)
Navazující příručka, dnes se místo názvu Lehké mozkové Dysfunkce používá spíše název ADHD,
tedy porucha pozornosti s hyperaktivitou.
EEG – Biofeedback jako prevence u předškolních dětí (1999)
(PhDr. Hana Palatová)
Příbuzný a časově navazující výzkum PhDr. Palátové.